Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 forældre, øs ud af jeres erfaringer og hjælp
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 10:35
hejsa

jeg skal jo som flere andre herinde have et barn. jeg er 11 uger henne, og har fået min første indkaldelse til både jordmor og scanning. men hvad sker der egentlig hos jordmoderen? jeg ved jeg skal medbringe vandrejournal og urinprøve, så går da ud fra at hun skal undersøge urinen og kigge lidt på mig også?

Hvor lang tid tager en scanning? Må man tage sin kæreste med? Jeg vil så gerne at han kommer med og ser vores baby :) Har hørt man kan få et foto af bebsen, men nogle har også sagt at man skal betale for billedet? hvad koster det så? altså hvis man skal betale for det :)

Ja det var mange spørgsmål og der kommer såmænd nok flere til med tiden, det er jo mit første barn :)

Jeg vil også meget gerne høre om jeres grav. og fødsler.
Er ikke bange for at føde, da jeg hjalp min veninde sidste sommer, men jeg er hunderæd for at de klipper i mig, da min veninde blev bedøvet (ikke nok) og klippet med en sløv saks og syet efterfølgende, det gjorde mere ondt end selve fødslen sagde hun..... *skræk og rædsel* håber de har fået en ny skarp saks til jeg skal føde ;)

Mvh Sofie Iversen

;-D
http://www.star-dancer.webbyen.dk/



Hvor er Claudius? KIG HER!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Sofie
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 11:10
Da jeg var hos jordemoder første gang, lyttede hun efter hjertelyden - og det tog en evighed før hun fandt den! Det var forfærdeligt, men meget almindeligt da barnet jo er meget lille og hjertet ikke slår så kraftigt ;-)
Derudover så trykker hun lidt på din mave for at måle dit symfusemål (længden af din livmoder) og tjekker generelt om dig og barn har det godt - blodtryk og tjek af urin.

Mht. scanningen så får du en indkaldelse fra sygehuset, så du bliver scannet omkring uge 18-20. Det er meget forskelligt hvor lang tid det tager, da det afhænger af hvor tydeligt de kan se barnet og om alt ser fint ud.
Min almindelige scanning (uge 19) tog vel 10-15 min og vi fik et billede med hjem, som vi ikke betalte for. (Blev scannet i uge 12 også pga. en kraftig blødning og der fik vi to billeder med hjem).
Og ja, du må meget gerne have din kæreste med!

Går du til jordemoder i Korsør eller Slagelse - jeg gik hos Inge Emskær (en gammel krage) på Korsør Sygehus - men der var snak om at det skulle nedlægges (altså jordemoderkonsultationen), så jeg ved ikke om det er der mere.

Jeg går ud fra at du skal føde i Slagelse (som jeg også gjorde) - du må endelig skrive hvis du har spørgsmål ;-)

Mht. fødslen, så vil jeg alligevel råde dig til at detage i en fødselsforberedelse når du når længere hen - du kan aftale det med din jordemoder.
Jeg gik til fødselsforberedelse i Slagelse på sygehuset og vi var b.la til fysioterapeut to gange, fik en masse gode råd og tip med på vej - og oven i hatten, så mødes vi (altså os tøser fra gruppen) en gang om måneden og har det rigtig hyggeligt sammen.

TinaR
~~ Smil og verden smiler måske til dig ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 jordmor
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 11:12
Hos jordmoren lytter hun til barnet og du får nok osse muligheden for selv at kunne lytte til barnets hjerte lyd.Så tester hun din urin for sukker så du kan undgå graviditets sukkersyge.Så stiller hun spørgsmål til din graviditet og om du ryger eller tager stoffer.hun undersøger din mave og prøver at finde ud af hvor stor barnet er osv.
Om du må tage kæresten med til scanning er vist forskelligt fra kommune til kommune her i kolding må man godt forhør dig om det ved din jordmor.Her i kolding får du et billede af den lille helt gratis andre steder skal man betale men jeg ved ikke hvor meget men det kan da ikke være vildt dyrt for et stykke papir.Scanningen tager ca en 20 min max alt efter om der er noget der skal undersøges nærmere.
Fødslen gør ondt som bare fanden men på en god måde veerene fortæller jo en hvornår man skal presse osv hvilket jordmoren osse siger hvirnår du skal og hvornår du skal holde igen.At blive syet bagefter er ikke slemt især ikke hvis man har guldklumpen i sine arme.Og husk der er mange måder man kan få dulmet smertene på spørg din jordmor.
0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 11:16
TinaR har jo svaret på de fleste spørgsmål, å jeg vil bare nøjes med at berolige dig lidt. ;-)
Da jeg fik min datter Stephanie klippede de overhovedet ikke.
Jeg fik nogle mindre rifter, og dem syede de under bedøvelse, og jeg mærkede ikke en skid.
Jeg syntes det værste var veerne.
Så vidt jeg ved klipper de næsten aldrig mere, og jeg kender mange der har født fornyligt, og de blev heller ikke klippet i.
Tag du det bare roligt.
Med venlig hilsen Karina.

Prøv en Islænder!
{> Du vil garanteret syntes det er skide skægt! {>

0
0
Svar på denne tråd
 
 kæresten
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 11:20
Jeg vil lige understrege at du uanset hvad du skal til der vedrøre din graviditet, så kan du have din kæreste med, det er jo også hans barn, og det er ikke noget du skal spørge om, det er bare sådan det er, hvis nogen siger noget andet, er det noget vrøvl.
God fornøjelse med et hele.

....INA
0
0
Svar på denne tråd
 
 Blev heller ikke klippet
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 11:20
Jeg blev heller ikke klippet og fik kun en lille bitte minimal rift, som ikke skulle syes og som var væk efter et par dage.

Til gengæld blev min veninde klippet - men det var altså med en god saks ;-) (På Slagelse Sygehus).

Men de klipper KUN hvis det kan hjælpe dig med at få barnet ud, hvis de kan se at du vil revne af dig selv - eller i situationer hvor de fx. skal have sugekop på og der ikke er plads nok - men det er altså ikke noget der sker SÅ meget, at du skal gå og være nervøs over det.
TinaR
~~ Smil og verden smiler måske til dig ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 TinaR..
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 11:22
Hej

tak for svaret (også til dig, Little.horsie)

jo jeg skal til jordmoder på korsør sygehus. men det bliver min første gang så jeg ved ikke om det er den gamle krage hihi...

men jeg glæder mig da helt vildt til at blive lyttet på og evt selv høre bebsen! Ikke mindst til scanningen og se min baby :)

ironisk nok så har jeg ventet over 3 år på min kæreste skulle gå med til barn, og vi troede ikke vi selv kunne, pga jeg har pco og han har været maler i over 10 år. men første gang vi prøvede, bingo! så var den der bare ;) Det opvejede vist de 3 år hva *lol*

tror du lige vi blev overraskede *lol*

jan var ved at dø af skræk i starten, men han glæder sig også nu.. Vi skal ud på torsdag og hente en brugt tremmeseng vi har købt. glæder mig meget til at gøre alt klar... og vi slipper endda for at købe en barnevogn, det vil jans mor forære os, det er bare så pænt af hende :)

Mvh Sofie Iversen

;-D
http://www.star-dancer.webbyen.dk/



Hvor er Claudius? KIG HER!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Den gamle krage
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 11:30
HVIS det er Ingen Emskær du kommer ind til (der er kun to derhenne), så vær forberedet på at hun er lidt underlig - hun kan godt virke lidt kold og hård, men det snyder!
Hun siger tingene ligeud og de første par gange bræd jeg mig virkelig ikke om hende, men det ændrede sig gennem graviditeten da vi kom ind på livet af hende.

Da jeg havde født tog vi derned og hilste på med vores datter og Inge fik tårer i øjenene af bar glæde ;-)

Du kan altid bede om den anden jordemoder eller komme til Slagelse i stedet, men jeg syntes du skal give Inge en chance - hun er gammel i faget og ved virkelig hvad hun laver.
Det fik vi rigtig at se da jeg fik problemer med blodtrykket - der kunne jeg ikke have ønsket en bedre jordemoder.

Du kommer til at høre bebs, da de bruger en doptone - det er en "dims" de sætter på maven som er forbundet med en lille højtaler - så hjertelyden vil fylde hele rummet! (De brugte ikke trærør en eneste gang på mig).

Jeg blev også gravid i første hug med Filippa og det endda selvom jeg havde spist p-piller i knap 10 år - ret fedt!
Vi har droppet præventionen igen, da vi gerne vil have en bror/søster til næste år - men foreløbig har jeg fået en mens siden (har det faktisk nu)... så denne gang gik det ikke ligeså hurtigt, hihi!
Men vi har ikke travlt, så vi går ikke og tæller dage op til ægløsning osv - om det tager en måned, 3 måneder eller 6 måneder det er lige meget.

Hvad er pco?

Hvor er det I bor?

TinaR
~~ Smil og verden smiler måske til dig ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kæmpe tillykke
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 11:33
Du er jo på alder med mig så jeg lige. Stort tillykke herfra.
Der er vist ikke meget der ikke er svaret på. Jo, prisen på billederne i Randers er 40-50 kr. for 3. Det er ikke en herregård.
Det er enormt dejligt at få bekræftet, at der er noget derinde. Så glæd dig og nyd det hele.


Går det - så går det

Og går det ikke - så går det nok



"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"- Dean Koontz
0
0
Svar på denne tråd
 
 TinaR..
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 12:11
PCO er cyster på æggestokkene, de giver hormon forstyrrelser og meget uregelmæssige menstruationer, ofte har man som pco patient ingen eller sjældent ægløsning... min veninde som også kommer her på HN har det også i så slem grad at hun ikke kan få børn overhovedet, hun har ikke haft mens. i flere år...

Vi bor i Korsør i Tyreengen. Dejligt sted... det blir det i hvart fald når vi har fået smidt den spade ud der bor i vores opgang... han er en typisk alko, som banker sin dame og truer os andre beboere med vold og desuden kværner høj musik døgnet rundt, og når han ikke gør det er han ved at splitte opgangen ad....

håber virkelig snart han ryger ud!

Mvh Sofie Iversen

;-D
http://www.star-dancer.webbyen.dk/



Hvor er Claudius? KIG HER!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 13:52
Hej Sofie.
Tillykke med din graviditet.
Ved første jordemoderbesøg (i Kolding) undersøger hun urin for diverse stoffer som kan skyldes sukkersyge, urinvejsbetændelse og sukkersyge)
Desuden får du målt blodtryk, da forhøjet blodtryk er tegn på præeklamasi (svangerskabsforgiftning).
Desuden bliver symfysen målt (idet den bliver målt gennem hele graviditeten for at se om livmoder og hermed foster/barn vokser).
Jeg fik desuden diverse brochurer og bøger tildelt.
I Kolding lytter de først efter hjertelyd efter uge 13 (såvidt jeg husker).
Du bliver indkaldt til scanning omkring uge 16-20 og får 1-2 billeder med hjem. Ganske gratis.
Jeg havde min kæreste med til 2 jordemoderbesøg de øvrige var i gruppekonsultation. De piger møder jeg stadig. Vi har en slags mødregruppe.
Min fødsel:
Min fødsel gik igang onsdag d. 21. januar 2004. sent om aftenen med tegnblødning. Jeg havde da kontakt med fødegangen, da jeg blev lidt forskrækket over blødningen. Desuden havde jeg vedvarende plukveer natten igennem. klokken 5 om morgenen var det forbi. Jeg var noget så skuffet- jeg havde lige troet at nu var det nu (trods det var en uge før termin). Nå men torsdag d. 22 januar 2004 klokken 21:30 kom yderligere tegnblødning. Klokken 22 gik vandet og veerne kom hurtigt. Jeg var på sygehuset klokken 23:15. Jeg blev undersøgt klokken 00:15 og var da åben 3 cm. Da tog veerne kraftigt til. Jeg havde forestillet mig at det gjorde ondt over symfysen. I stedet træk smerterne fra lænden og ned i lårene. klokken 1 var jeg helt åben (10 cm) og fik presseveer. klokken 02:02 er Mathilde (min datter) født. 13 minutter senere kom moderkagen. Det var en stor oplevelse for mig og min kæreste da Mathilde blev født. Som min kæreste siger (han følte sig ikke helt klar til at blive far) jeg blev Far da jeg holdt hende i mine arme. Og nu kan jeg ikke forestille mig en bedre far.

Mange hilsner fra Dorte
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen hvor dejligt !
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 17:04
Du skal til jodemoder og scanning. Glæd dig, det bliver en oplevelse. Og tag endelig din kæreste med HVER gang ! Han har været med til at lave den lille og skal være med i hele processen.

Jeg skal hurtigt line op hvad der sker til HVER Jordemoderkonsultation. Urinen skal undersøges hver evig eneste gang for sukker og proteiner. Sukker for begyndende svangerskabsdiabetes og proteiner i urinen er tegn på svangerskabsforgiftning (læs om begge ting på netdoktor). Blodtrykket måles også hver gang og alt dette noteres i vandrejournalen. Den skal også med, ligemeget om det er jordemoderen, din egen læge eller hos en overlæge på svangreambulatoriet.

Ved min første JM (jordemoderkonsultation) var jeg 14. uger henne. JM lytter IKKE efter hjertelyd, det sker først omkring uge 16-18 stykker da den næsten ikke kan høres og for at undgå unødig ængstelse gør man det ikke. Men i de næste konsultationer lytter hun og hvis I ønsker det med en doptoner, så I kan høre det :-)

Så sidder man og snakker om babyen, hvilke omvæltninger der sker, med kroppen, med psyken, kosten gennemgåes og så videre. Man skal endelig spørge JM så man ikke sidder hjemme og er usikker.

Scanningen: den tager ca. 15-20 minutter. I får lov til at følge med på skærmen og JM/sygeplejesken fortæller hvad hun ser eller hvad hun kigger efter.
Nogle steder giver de print af billederne andre steder slet ikke og nogle få steder skal man hoste op med 60 kroner pr. billede. Og for guds skyld lad være med at laminere billederne, de bliver helt sorte. Kopier eller scan billedet ind, print ud og laminer. Så bliver de smukke ! Jeg bliver scannet hver anden uge pga min sygdom og har stakkevis af billeder. Overlægen stikker mig 5-6 billeder hver gang med et sødt smil. Han er bare noget så sød og kær.

Held og lykke fremover med maven :-)

Beagle, 31+2 eller T-48 dage (til fødslen, jeg sættes igang før tid pga min sygdom).
0
0
Svar på denne tråd
 
 Beagle
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 17:49
Det er nu ikke alle steder hvor de først lytter efter hjertelyd efter uge 13 - fx. ikke her i Korsør hvor jeg gik til jm og hvor Sofie også skal gå ;-)

Generelt så er det forskelligt fra sted til sted - jeg kan kun udtale mig om Korsør og Slagelse.
TinaR
~~ Smil og verden smiler måske til dig ~~
0
0
Svar på denne tråd
 
 "Så" hjertelyd i 8.uge
Forfatter: 
Dato:  11-05-2004 22:49
Hejsa

Jeg vil da bare lige bidrage med at jeg "så" hjertelyd, som en lille pulserende prik, da jeg blev scannet allerede i uge 8. Det var en ret fantastisk og bekræftende oplevelse.

KH

Katja - tidligere Undercover. I dag 16+0
0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider