Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Røgt og pleje

 Konsum
Forfatter: 
Dato:  18-06-2022 23:43

Hej

Jeg er ved at købe en hest på 4. Den er ikke udelukket for konsum, hvilket jo er noget rigtig bøvl ift opstaldning. Hvad filan gør man ved det nu det er ovre sidste frist?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Du KAN ...
Forfatter: 
Dato:  19-06-2022 19:18

... Ikke gøre noget. Nu kan den kun undtages fra konsum i forbindelse med medicinsk behandling med nogle meget specifikke typer medicin.

 

Mon ikke opstaldningsstederne er ved at ændre holdning? Hvis de gerne vil have opstaldere ind fremover, er de nødt til at tage imod heste, der ikke er undtaget fra konsum.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd
 
 Holdning, eller jura
Forfatter: 
Dato:  20-06-2022 08:51
Jeg ved ikke, hvordan man framelde en hest fra konsum nu.

Men, jeg er et helt almindeligt menneske og jeg bor på et husmandssted og har hest hjemme.
Og plads til et par opstaldere - så, det har jeg gerne.

Men, meget lavpraktisk.
Nok er jeg læge, men, jeg har ikke detdersens medicinhåndteringskursus.
Så, enten skal heste her være udtaget af konsum, eller også skal ejeren selv have medicin håndteringskursus - og stå for det selv.
Se, det er jo en anden vej frem forbi regeltekniske hurdler.

Hvis ønsket om udtagning fra konsum ikke handler om regeltekniske ting, men fordi du ikke vil have, at din hest ender på slagteri (i Sydeuropa) , så kan du ændre den sandsynlighed meget - hvis hesten bliver kronisk skadet, kronisk syg eller af anden årsag får en meget lav økonomisk værdi - så er det jo der at næste ejer kunne fristes til at sende en hest til slagt.
Så, sælg aldrig kronisk skadede eller småsyge heste, send hesten til det lokale slagteri eller betal selv for aflivning og DAKA.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ud over ...
Forfatter: 
Dato:  20-06-2022 19:54

.... Det med medicinhåndteringskurset, så har undtagelse fra konsum også betydning for foderegistrering.

 

Er hesten undtaget fra konsum, er der ikke nogen regler om registrering af, hvad hesten får at spise.

Er den IKKE undtaget fra konsum, er den at betragte som potientiel menneskeføde og deraf følger at alt, hvad hesten spiser skal registreres, så det kan spores hvad hesten har fået at spise, på samme måde som man gør med grise og køer.

Det er en af grundene til, at mange ikke ønsker at få dem i stalden. Jeg ved ikke, hvordan det foregår i praksis, da min egen er undtaget fra konsum, men så vidt jeg ved, skal hver enkelt hesteejer registrere alt, hvad hesten fodres med, og det skal kunne dokumenteres i tilfælde af en kontrol.

Driver man landbrug, har foderregistreringen også betydning for EU-tilskud, og derfor krævede mange at hestene var undtaget, fordi det så ikke havde nogen betydning for evt. EU-tilskud.

 

Forresten så er kaniner nu også klassificeret som slagtedyr til konsum, hvilket betyder at man også skal lave foderrgistrering for sin kanin. Det gælder også selvom det er børnenes kælekanin, som aldrig skal spises. Det er jeg ikke helt sikker på at Hr. og Fru Danmark er klare over. Jeg kan så heller ikke se, hvordabn det nogensinde skal kunne kontrolleres

 


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Til IBH
Forfatter: 
Dato:  20-06-2022 22:34
At kaniner gælder som potentiel mad, den er jeg med på.
(og min hund er også helt med på ideen).
Det smager jo skønt.

Men, kæledyr burde kunne undtages simpelthen fordi det næppe er muligt med 117 personer skal kunne følge hvor foderet laves.
- Men, at kunne spore fodeleverancer bliver absolut ikke diskuteret i diverse Facebook grupper om slagtekaniner.
-tavshed i en grad, så jeg ikke havde skænket det en tanke før nu, om reglerne galdt for kaniner?
Selvfølgelig gør de det.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er ...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2022 10:36

... helt enig i, at kæledyr burde kunne undtages, reglerne er helt hen i vejret. Og hvem i alverden skal kunne finde ud af, at familien Hansen oppe på tredje har en kanin OG komme og kontrollere sporbarheden på kaninens foder? Ingen.

 

Forstår også godt at slagetekanin-folket holder lav profil

Det ændrer sig nok den dag en af dem får besøg af fødevarekontrollen, der gerne vil se deres foderregistrering


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderregistrering
Forfatter: 
Dato:  23-06-2022 14:41

Foderregistrering er helt lavpraktisk, gem kvitteringerne for det indkøbte foder. De skal samles i et ringbind i kronologisk orden. Mere er der ikke i det.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er ..
Forfatter: 
Dato:  24-06-2022 00:17

... Der vel alligevel, Charlotte? Som sagt gør jeg det ikke selv, pga hest undtaget fra konsum.

Der var en i stalden hos os, der skulle registrere forder, og der mener jeg også, at mængder skulle noteres. Mener også at batch-nummer skal anføres, ellers er det jo umuligt at spore foderet i tilfælde af at der er noget galt?

Omend jeg forstår baggrunden for foderregistreringen, synes jeg at det er bedre i teorien end i praksis. Heste kan leve i 30 år eller mere. Det er mange kvitteringer at gemme. Og selvom der muligvis er en grænse for, hvor længe man skal gemme kvitteringerne, er det stadig noget rod ved salg af hesten. Hvad gør man f.eks. hvis man køber hest af en, som ikke har registreret dens foder?

 

Jeg har taget medicinhåndteringskurset, til gengæld gider jeg ikke sætte mig dybere ind i foderforordningen endnu. For det første er det ikke relevant med den hest, jeg har nu. For det andet var det i hvert fald for nogle måneder siden, ikke helt på plads, hvordan det skulle registreres og hvordan kontrol mv. skal foregå i praksis, så jeg venter til jeg får brug for det og det hele er på plads.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Foderhygiejne
Forfatter: 
Dato:  24-06-2022 11:12

Som Charlotte skriver, så skal man ikke gøre det sværere end det er. Hvis man ellers ikke insisterer på at bruge forblandinger og/eller tilsætingsstoffer, og "bare" bruger helt almindeligt tilskudsfoder, så behøver man ikke at følge den helt forkromede landbrugsudgave - og så handler det blot om at sætte fakturaerne i et ringbind.

 

Mere kan læses her:

www.landbrugsinfo.dk/public/0/8/0/ heste_regler_foderhygiejne

 

Min hest er opstaldet på en kvæggård. Her er alle de nødvendige oplysninger tilgængelige hele tiden - det skal man jo som landmand have styr på - og jeg skal bare huske at gemme kvitteringerne, hvis jeg fx køber en B-vitaminkur til hesten. Jeg gemmer i forvejen papirer fra dyrlægen, så foderkvitteringer kommer bare i den samme mappe. Færdig, slut.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jamen ...
Forfatter: 
Dato:  24-06-2022 12:41

... Det lyder jo overskueligt

 

Hvad f.nden er en forblanding? Har prøvet at læse om det, men fatter det stadig ikke. Er det overhovedet noget, der er alment brugt ved fodring af heste?


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forblanding
Forfatter: 
Dato:  24-06-2022 16:08

Forblanding er fx koncentrerede vitaminer der bruges ved blanding af færdigfoder. Så hovedsageligt noget der vedrører foderstoffer og ikke privatpersoner.

Jeg mindes dog at der var noget snak om tilskud af flydende vitaminer?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  24-06-2022 22:56

Tak


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider