Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Spiseforstyrrelse...
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 18:56

Hej allesammen!


Det er efterhånden lang tid siden, jeg for alvor har brugt heste-nettet, men I plejer jo at være dygtige til at vide en masse om en masse forskellige ting!


Jeg har en veninde, som gennem snart halvandet år har lidt af noget bulimi. Hun er helt normalvægtig og det kan ikke ses på hende. Mit indtryk er, at hun kaster op flere gange om dagen, men det er ikke helt til at hitte ud af hende.


Hun nægter at tale med nogen om det - fx læge og har bestemt ikke lyst til nogen form for behandling, selvom jeg selvfølgelig har talt en del med hende om det.


Der er jo ingen tvivl om, at mavesyren kan skade fordøjelseskanalen samt tænder, men er der egentlig nogen der ved, hvor slemt det er for kroppen? Og nogen der har forslag til, hvad jeg som veninde kan gøre?


Håber på nogle konstruktive svar :-)


På forhånd tak.


Mvh. Kamille


0
0
Svar på denne tråd
 
 svært....
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 19:36

du kan nok ikke gøre så meget mere en du allerede gør, nemlig forsøge at få hende til at tage mod behandling.


din veninde skal selv tage initiativ og komme til behandling før der kan ændres ved hende situation.


jette

0
0
Svar på denne tråd
 
 god veninde.
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 19:44

hej.

Din veninde er heldig at have en sådan god veninde som dig, der bekymrer sig om hendes ve og vel.


du kan finde en masse god information omkring spiseforstyrrelser i landsforeningen for spiseforstyrrelser.


Bulim er også farlig selvom, man ser normal vægtig ud. Dette er fordi, at når man kaster op så mange gange om dagen, kan kroppen ikke optage de vitaminer og mineraler kroppen har brug for. Man kan ligeledes få problemer med kalium tallene. Bulimi, kan bla. give problemer i forhold til hjertet. Mavesyren kan ligeledes ætse spiserøret. Hvis bulimien får lov at fylde rigtig meget af en person's liv, kan det føre til så stor selvlede at nogle vælger selvmord som en løsning. De mindre alvorlige bivirkninger er som du beskriver tænderne.



Det gode der er sige, at man kan behandles så man kommer fuldstændig rask ud af det. og får et rigtig godt liv med god livskvalitet.


Der er rigtig meget god og kvalifiseret behandling og få. Det behøver ikke kun at være igennem lægen. Der er mange private behandlere som har god erfaring omkring spiseforstyrrelser. især systemisk terapi synes jeg har en rigtig god effekt.

alt efter hvor hun bor i landet og hvor gammel hun er, der der rigtig gode ambulante behandlings muligheder ved sygehus.


Jeg arbejder selv med voksne med spiseforstyrrelser. så hvis du har flere spørgsmål skal jeg se om jeg kan svare.


hilsen Rikke.



0
0
Svar på denne tråd
 
 SVARSVAR
Forfatter: 
Dato:  23-02-2011 20:54

Er rigtig ked af at høre det med din veninde :( Jeg har selv været en del af maridtet i 5 år, men er nu så rask som jeg nok kan blive.


Jeg kan fortælle dig, at det er møghamrende usundt for kroppens organer. Jeg ved at en pige i USA (i guess) døde af hjertestop efter at have lidt af bulimi i sølle fire måneder! Det er en KÆMPE forstyrrelse i det fysiske at overproppe mavesækken med mad og derefter tvinge det op igen. Så det kan gå hen og blive rigtig farligt. Selvom man som du siger ikke kan se det på hendes krop (mht. vægt) så er det indre meget meget udsat!


Men du kan ikke gøre så meget andet end det du allerede gør. Snak med hende og vær der for hende, selvom hun opfører sig underligt, da en spiseforstyrrelse jo også kan have voldsomme humørsvingninger, depression el. lignende med sig. Men hvis du VIRKELIG vil hjælpe hende, så kontakt hendes forældre. Din veninde vil HADE (!!!!) dig, men TRO mig! Hvis hendes forældre vil hjælpe hende videre til noget behandling, så vil hun en skønne dag takke dig for det.. Det er et helvede at være i både din og din venindes situation.


_______________________


Chopali du er og bliver den bedste!


Vi er røde vi er hvide
- Vi står sammen for at ride!

________________________

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for hjælpen
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 10:06

Tusind tak for de lange svar. Jeg vil tænke lidt videre over det og så tage en snak med hende igen. Forældrene er nok ikke det første jeg går til, men det kan jo være, jeg bliver nødt til det i sidste ende. Mange tak!

0
0
Svar på denne tråd
 
 selvskadende adfærd
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 10:30

Ring til dem her:


http://www.spiseforstyrrelser.dk/


Skidego forening med kompetente folk der rådgiver - også pårørerende. De kan bestemt også hjælpe dig med hvad du skal gøre. Det er anonymt


Mvh

Eva

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ang. Bulimi
Forfatter: 
Dato:  24-02-2011 12:02

Hun må komme i behandling hos en psykiater der har forstand på Bulimi da det bunder i dybere psykiske problemer med følelser som hun har svært ved at give udtryk for, samt at hun måske er meget pedandtisk og stiller store krav til sig selv med de ting hun skal præstere i sin hverdag. Samt dårlig selvtillid. Det kan være at hun ikke vil erkende det lige nu men det skal nok komme. Men lad være med at presse hende hele tiden for så trækker hun sig. Lad hende selv komme når hun er moden til behandling. Når hun kan mærke de fysiske problemer komme på banen med træthed og at hun kan besvimme lige pludsligt og blive indlagt pga det. Så kan det være at det går op for hende at det er et problem.


Det er ikke sundt for kroppen da hjertestop og andre kropslige funktioner kan stoppe med at fungere samt endel mavesyre der måske bliver dannet meget. Samt alle de vitaminer kroppen ikke får, samt muskelmassen forsvinder med tiden og hun taber mest muskler når andre depoter er brugt.


Der et sted som hedder stolpegård udenfor Kbh området som har forstand på disse patienter. Du kan nok finde dem i telefonbogen og kontakte dem for at spørge hvad du skal gøre for hende. Du kan lytte til hendes problemer og støtte hende.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider